Thursday, January 8, 2009

Super Mario Bros Bukan Lagi Pilihan


Dari Sega ke Nintendo, Gameboy ke PSP, Ice Box, Wii dan segala macam medium lain yang mampu mengoyak-rabakkan poket ibubapa, main game memang memang satu kecanduan. Aku sendiri zaman sekolah rendah dulu sampai sanggup ponteng sekolah dan bertenggek di gedung yang menawarkan permainan ini secara RM 1 untuk 30 minit.

Game kegemaran, pastinya Super Mario Bros. Walau dalam bentuk apapun ia, aku tetap gemar memainkannya. Mungkin kerana game ini sangat simple dan keseronokan mengumpul 100 diamond untuk mendapat 1Up.

Tapi kini Mario bukan pilihan....Luigi mungkin tersenyum puas hati dengan kejatuhan Mario. Counter Strike juga semakin dilupai dan muncul segala macam permainan baru. Ah, aku pun dah ketinggalan sejak sibuk dengan kerjaya yang dibina.

Mario Bros dalam kenangan...Jika aku jumpa perisian Mario Bros untuk Wii, aku akan cuba berjinak-jinak dengan Wii pula..(Aku tak suka Wii sebab tak reti nak guna...)



Wii Sports is best-selling game ever
Jock blockbuster topples Mario.
By
Ben Silverman

Well, that didn't take long.
According to game-tracking website
VGChartz, sales of Nintendo's pop-culture phenom Wii Sports have surpassed those of legendary platformer Super Mario Bros., making the breakout Wii title the best-selling video game of all time. And it only took two years and two months to do it.


The data is based on cumulative worldwide sales figures ending the week of December 27, 2008, which indicate that lifetime sales of Wii Sports have exceeded Mario's staggering 40.24 million units.


Shocked? Don't be. Unlike most video games that can be bought at retail, Wii Sports comes bundled with the Wii hardware in every territory other than Japan and Korea. In other words, if you bought a Wii, you bought Wii Sports whether you liked it or not (chances are, you liked it). With over 45 million Wiis sold worldwide to date, it's only logical that Wii Sports would start smashing records sooner or later.


Artikel lanjut, klik sini.

2 comments:

Unknown said...

aku suka mario. dan aku ada wii kat rumah. housemate aku punya. dulu ada la main kejap, sekarang haram tak sentuh pun game wii tu. jadi artifak sejarah je la.

AkuAlien dari marikh, aku tengah berusaha nak takluk bumi.

SITI NORBAINI said...

aku pun ada wii kat rumah tu..
tapi orang rumah aku takde mario bros..yang dia main darth vader dengan resident evil aje..

tapi kecik2 dulu memang aku suka main nintendo mario