Sunday, May 3, 2009

Aku & Kura-Kura

Aku memang suka kura-kura. Baik yang hidup ataupun yang mainan kura-kura memang menjadi pilihan aku sejak kecik ribena lagi. Menurut kepercayaan orang Cina, siapa yang ada kura-kura umurnya akan panjang. Betul atau tidak kata-kata itu aku tak pasti sebab kalau nak mati tu bela unicorn pun kalau dah ajal mati jugak.

Dulu aku bela kura-kura, 11 ekor semuanya. Paling besar, saiz sebesar pinggan makan. Sampai akuarium yang paling besar pun tak mampu nak menampung kura-kura aku itu sampaikan aku terpaksa beli kolam mainan. Antara nama kura-kura itu ialah Miranda, Andy, Marco dan lain-lain.Aku tak ingat tapi banyaknya nama Sepanyol sebab masa tu aku suka tengok telenovela. Masa arwah abah sakit, seseorang menasihatkan mama supaya melepaskan kura-kura itu. Dengan perasaan sedih hiba, aku lepaskan juga di Tasik Titiwangsa.

Di satu minggu yang lesu di pejabat, aku mengemas meja kerja yang begitu sakit hati memandang.. Aku membuang post-it yang dah tak relevan dan menyusun semula key-chain pemberian orang-ramai yang bersepah-sepah jua adanya. Lantas kura-kura itu aku susun kedudukannya dan gambar 2 manusia ini tetap mendapat tempat di jajahan itu.
p/s : tekalah gambar siapa he..he...he..

Meja yang dah kemas


Antara kura-kura yang ada..

Side kanan...