Sunday, September 23, 2007

Sivik

Tak seronok untuk bercakap pasal kesedaran sivik. Sebab apa, majoriti antara kita mendapat pendidikan yang sempurna. Elemen agama dan moral sudah pasti sering ditanam pada jiwa kita sedari zaman kanak-kanak ribena lagi.

Jangan buang sampah merata-rata, hargai alam sekitar, sayangi sungai kita adalah antara isu yang berkaitan dengan kesedaran sivik. Banyak kempen dan poster menyeru orang ramai agar mengubah mentaliti demi membentuk masa depan yang sempurna. Sampaikan bila di perhentian R&R, aku naik geli apabila membaca tanda "Jangan Meludah Di Sini." Ish, itu pun kena bagitahu rupanya..

Ini satu kisah lain aku terima, hampir setiap hari jua adanya. Tinggal di 'town house' (rumah atas lain, rumah bawah lain) seringkali mengundang ketidakpuasan hati aku pada jiran tetangga yang tak faham-faham konsep berjiran. Masalah parking yang di curi memang cukup untuk membuatkan aku baran seharian. Sedari awal berhijrah kekejiranan ini, jiran terbabit atau lebih tepat lagi jiran rumah bawah (sebab kami menyewa di atas) telah diberitahu, sekiranya kereta kami parking di dalam rumah, kereta mereka harus parking di luar rumah. Salah satulah, mengikut konsep first come first served. Apapun, kami cenderung parking di luar saja, mudah keluar. Masalahnya, jiran bawah ini mempunyai lebih 3 biji kereta dan langsung tak faham konsep parking dikejiranan town house ini. Sekali sekala larat aku biarkan saja, walaupun kesudahannya aku dan suami berperang sesama sendiri.

Hmmm...macam mana nak mengatasi masalah ini. Nak ditegur, kata suami mengeruhkan keadaan sebab kami berjiran. Nak bagitahu pada owner, isu malu kalau owner tahu. Sebab apa malu, yang duduk rumah bawah tu orang Melayu juga, tapi Kelantan (faham-faham sendiri...) Tapi pada aku baik confront aje sebab aku pun bayar sewa. Disebabkan aku menjaga hati pelbagai pihak, dan hati aku sendiri yang sakit, sudahnya aku melepaskan geram dengan pelbagai cara. Pertama...sekiranya aku balik dan parking kena rembat, sebelum masuk pintu lagi aku dah membebel-bebel tentang siapalah yang bangang sangat ambil parking kami. Kedua, aku dan suami akan sengaja duduk di beranda rumah (bawahnya dapur jiran kami) dan bersembang rancak tentang ketidakpuasan hati aku gara-gara masalah parking tadi. Dan selalunya tindakan ini mendapat balasan makanan dari jiran dibawah untuk mengambil hati.Ketiga, ini paling kejam yang baru aku praktikkan tadi, dam berpotensi aku lakukan lagi. Hempas pintu kuat-kuat!

Susah sebenarnya hidup berjiran, lebih-lebih lagi dengan yang tidak faham konsep dan buat hal sendiri. Dalam bulan puasa ini, sabar sajalah, walaupun kadang-kadang mulut ini terasa ringan untuk berterus terang dengan jiran di bawah. Pasti keadaan kecoh. Sebab kami pernah mendengar drama swasta apabila jiran ini bergaduh anak-beranak. Percayalah, setiap yang mendengar pasti menjenguk untuk melihat siapa yang terjerit-jerit tengah malam tak tentu hala, sampaikan kedai mamak depan rumah tu pun perlahankan volume TV untuk mendengar apa butir bicara yang kesemuanya dialek Kelantan.

No comments: