Tuesday, September 25, 2007

Musik Malaysia VS Indonesia

Bagi mereka yang mengikuti perkembangan muzik tanahair, isu yang akan aku tulis
ini sebenarnya bukan perkara baru. Kegilaan stesyen radio swasta memainkan lagu
penyanyi dari seberang telah menimbulkan keresahan dikalangan artis Malaysia.

Bagi pihak stesyen radio swasta, mereka mengatakan situsi ini berlaku atas sebab permintaan dari pendengar sendiri yang cenderung memilih lagu dari Indonesia.Jika tidak dilayan, pendengar akan lari ke stesyen lain dan ini akan menimbulkan menjatuhkan stesyen. Pihak artis pula mengatakan stesyen radio yang menyebabkan perkara itu terjadi. Lagu Indon kalau tak sedap mana pun dipasang berulangkali akan mesra telinga juga. Kita sendiri sebagai pendengar macam mana?

Aku tak begitu tertutup tentang isu ini. Sebabnya pada aku seni itu luas, dan seni itu indah. Tidak perlu menyekat seni dan kreativiti sebab jika karya itu baik, macam mana pun ia akan mendapat tempat yang sewajarnya. Contohnya macam lagu Jepun, Korea dan Arab di Malaysia. Walaupun lagu dari negara itu jarang diputarkan,tapi masih mendapat tempat dihati pendengar. Cara mana lagu itu mereka tahu, itu bukan soal utama.

Tapi aku setuju juga jika disekat atau dikurangkan kuantiti lagu Indon yang dimainkan di mana-mana stesyen sekalipun, termasuklah stesyen di tempat aku bertugas ni. Nyatanya satu pembaziran apabila duit royalti semuanya mengalir ke luar. Padahal artis Malaysia yang betul-betul laku diluar negara pun boleh dikira dengan jari. Rasanya samapai artikel ini ditulis, hanya kumpulan Raihan sahaja yang betul-betul berjaya membina nama ke seantero dunia. Yang lain tu macam suam-suam kuku aje.

Lagu Malaysia pun bukannya tak sedap langsung semua...Sedap juga adanya. Karya Malaysia pun tak kurang hebatnya dengan karya luar. Cuma belum mendapat pembelaan yang sewajarnya sahaja. Aku tahu, ada yang akan kata apa salahnya bagi peluang pada muzik luar, kita bersaing secara sihat. Hmmm..mana mahunya. Kita memang suka mengagungkan karya luar. Kalau tak masakan filem Cinta arahan director India pun boleh dapat Filem Terbaik (tak kisahlah yang berlakon pun banyaknya orang Malaysia..)

Macam aku katakan di atas, aku memang tidak tertutup berbicara pasal isu ini. Kalau semua stesyen menyiarkan lagu tempatan, pastinya pasaran album yang dikatakan lembap akhir-akhir nie menjadi kering kembali (walaupun kebanyakan antara kita lebih suka download aje dari internet). Dan kita pula semakin menghafal lagu-lagu tempatan walaupun adakalanya aku nak muntah dengan lirik yang entah apa-apa. Ini semua sebab lagu yang tak sedap, kalau diulang berkali-kali pasti akan mesra telinga. Contoh paling baik, lagu Scoin-Rindu-Rinduan Jadi Kenang Kenangan. Aku pasti, ramai yang tak suka, tapi bila lagu ini ke udara mulut yang tak gemar tu pun bukan main rancak menyanyi lagu ini.

Apapun, aku setuju dengan statement suami, kumpulan muzik yang ada di Malaysia nie kalau jamming lagu macam nak membunuh, tapi bila buat album lagu macam nak bunuh diri..

1 comment:

Anonymous said...

KO TRY DENGAR BAND LYDIAS DIERY...lagi gempak dari indon... apa la nk bangga sangat ngn indon tu..