Friday, March 21, 2008

Letak Jawatan

Sejak keputusan PRU 12 lalu, rata-rata pemimpin parti yang kalah, hampir kalah dan bungkus semuanya pakat nak letak jawatan. "Kami bertanggungjawap atas apa yang berlaku..." jawapan standard bila ditanya tentang isu ini..

align="left">
Rata-rata bersetuju bila pemimpin ini membuat keputusan meletak jawatan. Kata mereka, itu tandanya mereka bertanggungjawab dan memberi laluan pada muka baru.Tapi bagaimana pula keadaannya kalau meletak jawatan, atas alasan khidmat mereka tidak diperlukan.
align="left">

Eh, ini sudah lain, kata aku yang tiada kepentingan dalam politik. Sebab apa, sejak kita lahir kita tahu yang kita bertanggungjawap bukan saja kepada diri sendiri, malah keluarga, agama dan negara. Setiap entiti itu penting, jika tidak masakan ada kenyataan 'Kerana Dirimu Begitu Berharga' atau yang paling popular masa pilihanraya "Undi Anda Penting." Jadi pada aku tak timbul isu khidmat sesiapa tidak diperlukan dalam mana-mana institusi?!


Letak jawatan pada aku bukan benda yang remeh. Aku rasa orang yang cepat mengalah aje yang akan membuat keputusan seperti ini. Hmmm..mungkin tekanan emosi saja, dan tekanan sekeliling. Jika tidak, masakan Tun Mahathir sendiri pernah mengucapkan melepaskan jawatan beliau dalam satu Perhimpunan UMNO sekitar awal millennium dulu.


Aku sendiri pernah melepaskan jawatan dalam satu pertubuhan mahasiswa semasa zaman belajar. Sekumpulan pelajar yang lapar kuasa membuat satu rampasan kuasa kerana tidak gemarkan kepimpinan seorang individu. Betul, mereka berjaya mendapatkan jawatan itu. Tapi tak lama kemudian, pertubuhan itu hancur kerana pemimpin baru mereka hanya pandai bercakap dari bekerja!


Apapun, letak jawatan bukan jalan penyelesaian. Lebih baik membuktikan kemampuan dengan memperbaiki imej parti yang dipimpin. Hilang pengikut lebih mulia daripada hilang jati diri.. Mungkinkah jati diri mereka hilang selepas PRU 12. Hmmmm.....

No comments: