Monday, August 4, 2008

KAFE SIBER OH KAFE SIBER!


Zaman aku kanak-kanak dulu sekitar lewat 80-an dan awal 90-an, kafe siber belum ada. Yang ada hanyalah kedai menjual video game, arked dan pusat hiburan keluarga biasa-biasa saja. Jadinya zaman itu aku seperti kanak-kanak riang yang lain. Membuang duit di arked kerana mama dan abah tak mampu untuk membeli game Sega, Nintendo dan yang seangkatan dengannya. Nak bertenggek di rumah kawan-kawan pula sudah tak boleh sebab mak ayah mereka tahap menyampah melihat aku bersidai di rumah mereka.

Kerana penangan video game, aku sampai sanggup ponteng sekolah demi tuntutan pada Mario Bros, Street Fighter, Antartica, Galaxy dan lain-lain. Kerana itu akhirnya mama dan abah belikan guna game ala-ala Micro Genius buatan lanun. Itu semua semata-mata mahu aku kembali duduk rumah dan tumpukan perhatian pada pelajaran.

Di era ini, kafe siber tumbuh macam cendawan. Celah mana kawasan perumahan, lot-lot kedai pasti ada sekurang-kurangnya 2 kafe siber. Apatah lagi kalau kawasan itu dekat dengan IPTA/IPTS. Soheh banyak kafe siber sementelah perniagaan ini mampu menjana untung lumayan dalam waktu yang singkat. Kalau tak silap, perniagaan ini tumbuh untuk memudahkan orang ramai mendapatkan akses internet untuk tujuan kajian, MIRC, YM dan memudahkan urusan mencari maklumat lain.

Untuk mengimarahkannya kafe siber mereka, disetiap PC akan mempunyai capaian permainan terkini seperti Ragnorak, Counter Strike (dan banyak lagi. Aku tak tahu sebab aku bukan lagi kaki game...) Dengan kos penggunaan sekitar RM 2 untuk satu jam, sesiapa sahaja termasuk kanak-kanak akan berlonggok di sini dan bermain barang sejam dua. Dan isunya bukan sahaja mengapa kanak-kanak membuang masa di sini. Ia akan berkait-kait dengan isu lain iaitu menggalakkan remaja berpeleseran, membuang duit, hilang fokus pada pelajaran, merokok dan banyak lagi.

Di sekitar bandar besar, rata-rata kanak-kanak ini mempunyai komputer di rumah. Namun ada tarikan lain yang menyebabkan mereka sanggup membuang duit di kafe siber. Ini yang kebanyakan ibubapa tak tahu..Yang diorang tahu "Anak aku pergi main game entah apa yang seronok aku pun tak tahu.."

MMOG...apa tu? Multiple massive online game... yang mana memerlukan lebih daripada seorang pemain untuk menjayakan satu-satu misi permainan. Selalunya bercorak peperangan, bola sepak dan lain-lain. Itulah seronoknya bermain di kafe siber..Macam Datuk-Datuk bermain golf. Tak mahunya main seorang diri. Mesti kena ajak rakan-rakan lain. Tapi keperluan emosi beramai-ramai ini tak pernah satu pun aku baca dan dibincangkan oleh pakar-pakar. Yang selalu diorang cakap - kafe siber - buang masa - kanak-kanak berbaju sekolah - di mana peranan ibubapa?

Bagaimana dengan emosi kanak-kanak? Ataupun kehendak zaman kanak-kanak yang tidak tercapai? Aku tak nafi, ada banyak buruknya cerita di atas berbanding kesan positifnya. Tapi jangan tak tahu..Di kafe siber sekitar Shah Alam turut dikunjungi mahasiswa yang kaki permainan video secara online. Kenapa? Zaman kanak-kanaknya tak merasa benda-benda seperti ini..Tapi gagalkah mereka?

Mengambil contoh aku sendiri, yang dahulunya kaki ponteng, tahi video game dan macam-macam salah laku yang lain. Disebat dirotan dengan ranting kayu kerana tuang kelas. Rentetan pengalaman ini bukannya menjadikan aku seorang 'loser' sebaliknya pengalaman ini menjadikan siapa aku sekarang.

Apa yang nak aku sampaikan mudah...Anak-anak ada keinginan.Ibubapa ada sekatan kewangan. Tapi apa yang penting ialah pemantauan dan juga ketegasan mendidik anak. Jangan sampai anak pula berani ugut kita disebabkan ketagihan ke kafe siber..

No comments: