Wednesday, August 13, 2008

PROTES WARGA UITM...


Credit Photo : Berita Harian, 13 Ogos 2008

Sebelum aku berlayar lebih jauh. aku ingin mengucapkan tahniah kepada MPP UiTM yang dipimpin oleh saudara Luqmannulhakim Mohamad Idris. Aku pernah mengundang beliau ke Studio awal tahun dahulu untuk memperkatakan isu 'Jerat Kerja Internet' dan menerusi perhatian aku, Luqman berpotensi menjadi seorang pemimpin belia yang hebat.

Secara peribadi, sebagai alumni UiTM menang aku tak setuju langsung dengan cadangan membuka kemasukan UiTM kepada bukan bumiputera. Bukan kerana risaukan persaingan, bukan kerana takut dan bukan kerana alasan lain yang dilemparkan.

Aku memandang cadangan politik tetap berbaur politik. Ini hanya satu antara strategi dan rempah ratus yang enak untuk diperdengarkan peda pengundi pilihanraya Permatang Pauh nanti. Mungkin aku salah..tapi aku tetap tak percaya dengan janji-janji mengarut seperti ini.

Aku takut ia akan menjadi satu keterbukaan yang memakan diri orang Melayu, khususnya bangsa aku dan anak cucu aku nanti selain kaum bumiputera yang lain. Ibarat berjanji dengan belanda..Mula-mula minta buka 10% pada bukan bumiputera. Lepas itu kuota akan bertambah dan apa yang tinggal? Sudahlah bangsa aku yang satu ini memerlukan masa yang panjang untuk menjadi bijak. Tak sanggup aku memperjudikan hal pendidikan orang Melayu yang hanya ilmu sahaja dapat mengubah nasib kaum keluarga. (Tapi banyaknya yang dah kaya lupa diri dan membuat cadangan yang mengarut...)

Hak orang Melayu dan hak Islam sudah mula satu-demi satu dipersoal. Nak aje aku suapkan kontak sosial pada mereka supaya faham kembali susur-galur nak mencapai kemerdekaan negara yang dikasihi ini.

Selepas ini apa lagi?Aku menanti sepak terajang politik seterusnya walaupun muak dan mual melihat alunan mereka bertingkah.

Sempat aku layangkan SMS tahniah pada Luqman. Bukan kerana berjaya menghimpunkan pelajar UiTM mempertahankan institusi pengajian mereka, tapi lebih kerana kejayaan beliau menghimpunkan seramai itu bukan bertujuan mempertahankan satu individu. Itu baru UiTM induk, belum cawangan UiTM seluruh Malaysia. Dan belum masuk alumni UiTM yang bersedia mempertahankan tempat mereka mendapat segulung Diploma / Ijazah etc, yang menjadikan siapa aku hari ini.

UiTM Dihatiku....

2 comments:

Unknown said...

Setuju!!!!

hafizaid jr el mohammady said...

setuju jgk..
luqman mpp tu ada blog sendiri x?
bleh bgtau?