Thursday, August 21, 2008

Sudahkah Anda Kibarkan Jalur Gemilang?


Lebih kurang 11 hari lagi kita akan menyambut Hari Kebangsaan ataupun Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-51. Aku bersyukur sebagai rakyat Malaysia yang menunaikan tanggungjawab mempertahankan keamanan, mengundi dan bekerja dengan berdedikasi, Malaysia kini sudah jauh berubah (walaupun politiknya macam itu jugak..)Sejak berumahtangga dan menyewa di Taman Petaling, tahun ini sudah 2 tahun tanpa gagal aku kibarkan Jalur Gemilang,lambang rakyat yang sayangkan negara..

Tidak patriotikkah tidak kibarkan Jalur Gemilang? Ada yang kata merdekakan jiwa dulu barulah kita merdeka dalam erti kata yang sebenarnya. Pada aku, tidak patriotik amatlah kalau kita tidak mengibarkan bendera negara menjelang hari kebesaran negara.

Kenapa mesti ada alasan? Semuanya nak kena tunggu dapat bendera percuma barulah meriah bendera kita di mana-mana. Semasa aku ke gedung membeli-belah bersama seorang rakan, aku membeli bendera Malaysia yang baru (yang lama masih elok, cuma sedikit pudar warnanya sebab aku kibarkan sepanjang masa). Dia sedikit hairan.."Nak kena beli ke? Tak payahlah nanti akan dapat free jugak. Tak pun kat sekitar RTM banyak, rembat aje satu...

Aku tersenyum sendiri..Dia mungkin merasa kibarkan Jalur Gemilang setakat satu perhiasan rumah agaknya..

Setakat RM10 untuk membeli satu Jalur Gemilang baru apalah sangat nak dibandingkan dengan emas-emas yang moyang-moyang aku gadaikan semasa Tunku Abdul Rahman hendak ke London menuntut kemerdekaan Tanah Melayu. Dan alangkah kejinya jika ada orang yang sanggup mencuri bendera negara sendiri kerana tak dapat bendera percuma..

Kalaulah pejuang-pejuang negara yang mati di medan perang boleh hidup balik, aku rasa mereka akan mengangkat senapang dan menembak kembali petualang-petualang yang tidak tahu menghargai penat-lelah dan nyawa mereka mempertahankan negara.

Betullah kata pujangga, mempertahankan kemerdekaan lebih sukar daripada mendapatkannya. Aku sudah mengibarkan Jalur Gemilang. Kalian bila pula?

No comments: