Tuesday, April 28, 2009

Jangan Peluk, Jangan Cium

Babi terbang...

Tiba-tiba minggu nie binatang bernama BABI begitu popular. Kalau ada Anugerah Binatang Popular mungkin babi akan mengungguli kategori Binatang Paling Popular..

Ni semua gara-gara virus selesema babi yang telah meragut beberapa nyawa di seluruh dunia. Selesema babi ini dikatakan sangat mudah berjangkit dengan simptom demam, batuk sakit badan dan sudah bernafas.

Di Mexico 103 telah menjadi arwah disebabkan wabak ini, itu belum masuk lagi 400 lain yang masih dirawat. Angka ini berpotensi meningkat dan aku tak pasti kenapa kerajaan belum bercadang mahu menyekat rakyat kita pergi ke Amerika Syarikat ataupun Mexico.

Selesema babi kini sudahpun merebak hampir keseluruh dunia. Harapnya wabak ini tidak sampai ke Malaysia. Di Indonesia, pihak berkuasanya menggantung semua import babi dan produk daging berkenaan manakala di Thailand turut mengadakan langkah berjaga-jaga agar tiada produk babi yang terlepas masuk ke Thailand. Walaupun babi adalah sumber protein, buat masa ini babi bukanlah pilihan terbaik. Maka itu carilah sumber protein lain seperti ikan, daging lembu, daging kambing dll.

Di Filipina, penguasa mereka meminta warganya untuk tidak berpeluk atau bercium di tempat awam bagi mengelakkan penularan virus selesema babi - walaupun belum ada kes yang dicatatkan di sama. Secomel manapun babi di mata anda, buat masa ini hentikan dulu bersentuhan dengan mahkluk yang satu ini. Bukan untuk orang lain..Untuk kesejahteraan sejagat jua adanya...

Kena Selesema Babi Kang Baru Tau..

5 comments:

R@duan said...

ma aih ! dijilatnyer idung babi tu...handal betul budak ni...

SITI NORBAINI said...

tu la..kena samak air tanah :)

Anonymous said...

weeeeeeeeeekk..geli siol tgk bdk tu jilat baik je BABI tu..ishhh....

Al Hadi said...

buweekkkk!!!! geli siot

SITI NORBAINI said...

Dari situ babi tu kena selesema...
Err..ataupun budak tu kena selesema babi

Babi betol!