Wednesday, April 15, 2009

Menteri Wilayah Persekutuan

Kredit Foto http://www.pharmaniaga.com/ph/images/BOD2009/Raja%20Stand.jpg

Kabinet baru telah diumumkan seminggu lalu. Ada yang dikekalkan, ada yang digugurkan dan ada juga yang bertukar portfolio. Sementara menunggu senarai yang diumumkan aku hanya berminat kepada 2 perkara saja.
  1. Siapa Menteri Penerangan yang baru?

  2. Adakah Datuk Mukhriz Mahathir jadi Senator?

Kementerian Penerangan diterajui oleh Datuk Seri Dr. Rais Yatim manakala Datuk Mukhriz pula menjawat Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri. Maka penantian itu terjawap dan aku tak sangka aku akan terkejut dengan satu nama baru yang memegang Menteri Wilayah Persekutuan - Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.

Datuk Raja Nong Chik aku kenali dengan jawatannya sebagai Presiden Persatuan Pengilang dan Industri Perkhidmatan Bumiputera Malaysia (PPIPBM). Masa aku penerbit SPM, beliau adalah tetamu yang sering aku undang terutama apabila bercakap tentang harga gula, beras dan tepung. Sebelum itu memang aku tak pernah nampak beliau diundang oleh kawan-kawan sekerja yang lain.

Aku suka gila kat beliau..Suka sebab beliau cakap fakta tanpa bunga-bunga cinta meliar dan kalau beliau rasa nak hentam sesuatu, beliau belasah aje. Sampai aku kadang-kadang separa gigil digaleri merisau implikasi biji butir perkataan beliau.

Tahniah la YM Datuk Raja Nong Chik..walaupun aku tahu dia tak akan baca catatan ini. Dan 2 keping gambar beliau yang AP-AP aku bagi satu masa dulu ada lagi terpamer atas meja kerja. Aku rasa Datuk Seri Najib buat 2 keputusan yang wajar. Satu tentang Datuk Mukhriz, satu lagi tentang YM Datuk Raja Nong Chik.

p/s : kalau ada yang dengki dengan entry ini itu masalah korang

2 comments:

Al Hadi said...

sapa ye yg dengki tu????

SITI NORBAINI said...

saper2 la...yang anti-anti tu.
tapi u tak dengki..sebab kita sama-sama sapot YM Datuk Raja Nong Chik..